Haber

Elektrikli araçlar toplu taşımanın geleceğini belirledi

Toplu taşıma alanında DÜNYANIN en büyük organizasyonu olan Uluslararası Toplu Taşıma Birliği’nin (UITP) küresel zirvesi, 85 ülkeden katılımcıyla İspanya’nın Barselona kentinde düzenlendi. Çok sayıda Türk firmasının katıldığı tepede toplu ulaşımda geleceğin teknolojisi olarak elektrikli araçlar öne çıktı. Uluslararası Toplu Taşıma Birliği Kıdemli Başkanı Kaan Yıldızgöz, “Paris İklim Anlaşması gereği dünyadaki 1,5 derecelik sıcaklık artışını sürdürmek istiyorsak, küresel sera gazı emisyonlarını yüzde 7,6 oranında azaltmamız gerekiyor. Ya da çevre dostu yakıt kullanan araçlara geçmemiz gerekiyor.Bu noktada otobüs ulaşımı çok kritik.Dünyada toplu ulaşıma baktığınız zaman bunun yüzde 83’ü otobüs ulaşımı ile yapılıyor.Bu itibarla biz otobüs taşımacılığında elektrikli araçlarda dizel yakıt kullanımından fosil yakıt kullanımına sorunsuz bir geçiş görüyoruz” dedi.

130 yıllık geçmişe sahip Uluslararası Toplu Taşıma Birliği’nin (UITP) küresel zirvesi, 85 ülkenin katılımıyla Barselona’da düzenlendi. Tepe kapsamında düzenlenen fuarda birçok Türk firması teknolojilerini tanıttı. 1885 yılında kurulan ve dünyadaki tüm toplu taşıma kuruluşlarını bir araya getiren UITP’nin bu yılki zirvesine elektrikli araç teknolojileri damgasını vurdu. Yaklaşık 15 bin kişinin katıldığı zirvede 400 konuşmacı yer aldı.

METRO İSTANBUL BAŞKANI OLACAK

UITP’nin Brüksel’deki merkezinde 13 yıldır görev yapan Kıdemli Direktör Kaan Yıldızgöz, “UITP, 1885 yılında kurulan dünyanın en büyük şemsiye kuruluşu, dünyadaki tüm toplu taşıma kuruluşlarını bir araya getiriyor.” Yıldızgöz, “Türkiye toplu ulaşım konusunda ciddi yatırımların yapıldığı, ciddi çalışmaların yapıldığı bir ülke. Bu bağlamda baktığımızda Türkiye’nin Uluslararası Toplu Taşıma Birliği nezdindeki değeri her geçen gün artıyor. Aslında bu yıl çok değerli bir durum ortaya çıktı. O da Uluslararası Toplu Taşıma Derneği” “Türkiye’nin Avrasya bölgesine Türkiye, Türkiye’yi temsilen bölgeye Metro İstanbul başkanlık edecek. Avrasya bölgesi için de ofisimiz İstanbul’da. Bu sayede İstanbul bölgesel bir merkez haline geldi.Bu bölge Orta Asya ülkeleri, Türkiye ve İsrail’i kapsıyor.” dedi. Zirvenin ulaşım sektörünün olimpiyatları olarak kabul edildiğini vurgulayan Kaan Yıldızgöz, “Yaklaşık 85 ülkeden katılımcı var, 15 bin katılımcı sağladık. Kongre oturumlarımızda 400’e yakın konuşmacımız var. Yenilikçi teknolojiler fuarlarda temsil ediliyor. fuar alanı.Bu yenilikçi teknolojilere baktığımızda son dönemde elektrikli ulaşım çok yaygın.Özellikle karbonizasyon konusu bilinen bir konu.Burada elektrikli ulaşımı, elektrikli otobüsleri, elektrikli taksileri görmeye başladık. otonom araç teknolojilerini bu fuarda çok sık görüyoruz dijital çalışmaları bu fuarda çok sık görüyoruz aynı zamanda akıllı şehirler yine akıllı ulaşımın yansımalarını bu fuarda daha çok görmeye başlıyoruz sık” dedi.

“Elektrikli araçlar konusu çok önemli” diyen Kaan Yıldızgöz, “Paris İklim Anlaşması gereği dünyadaki 1,5 derecelik sıcaklık artışını sürdürmek istiyorsak küresel sera gazı emisyonlarını azaltmamız gerekiyor. Her yıl yüzde 7,6 oranında.Seyahat için fosil yakıtlı araçlardan elektrikli veya çevreci yakıt kullanan araçlara geçmemiz gerekiyor.Otobüs ulaşımı bu noktada çok kritik.Neden kritik?Dünyada toplu taşımaya baktığınızda, Bunun yüzde 83’ü otobüs ulaşımı ile yapılıyor.Bu açıdan otobüs ulaşımında fosil yakıt kullanmıyoruz.Elektrikli araçlara sorunsuz bir geçiş görüyoruz.Tabi sadece otobüs ulaşımı değil, elektrikli araçların da trafiğe çıkması söz konusu. taksi tarafı değerli.Neden?Taksiyi diğer araçlarla karşılaştırdığımızda günde daha fazla kilometre yapar.Örneğin Dubai’de bir taksi günde ortalama 650 kilometre yapar.Normalde bu bireysel bir yolculuktur. aracın kilometresi. Bu açıdan bu tür araçlarda elektrikli araçlara geçilmesi önemli” dedi. Elektrikli otobüslerin Türkiye’de de kullanılmaya başlandığını kaydeden Yıldızgöz, “Bunun tüm filoya yaygınlaşması biraz zaman alacak. Bunun zaman almasının nedenlerinden biri de mevcut bir filonun olması ve filonun değişim hızına göre planlanması gerekiyor. Burada gelecek en değerli örnek Çin örneğidir. Çin’in Shenzhen şehrinde tüm otobüsler ve taksiler elektriklidir. Burada operatörlerin çabaları yetmiyor. Yerel yönetimler ile merkezi yönetimler arasında ciddi bir işbirliğine ihtiyaç var. “Şehirlerimizin çoğunda, muhtemelen 2030 yılına kadar elektrikli araçların temel dayanak noktası haline geldiğini göreceğiz” dedi.

KOVİD SONRASI TOPLU TAŞIMA KULLANIMI YÜZDE 90’DA Kovid 19’un toplu ulaşımdaki etkisine değinen Kaan Yıldızgöz, “Özellikle Kovid 19’dan sonra toplu ulaşımda çok değerli değişimler gördük. İnsanlar artık farklı seyahat ediyor. Kovid 19’dan sonra dünya yüzde 90’larda. Şimdi Covid 19’dan önce seyahatleri karşılayamıyorduk. Toplu taşımanın teşviki çok değerli. Artık büyük şehirlerimizde trafik sıkışıklığı artıyor. Biz bu sorunla karşı karşıyayız. dünyanın her şehrinde karşılaştığımız bir sorun.Bunun nedeni özel araç kullanımının artması, özel araç kullanımımızın azalması ve toplu taşıma kullanımının azalması.Bunun birçok nedeni var.Diyelim ki bir aracınız var. , aracınız normalde ömrünün yüzde 5’i kullanılıyor, ömrünün geri kalanını otoparklarda geçiriyor.Mesela metro kullanırsanız şehirde 90 kat daha az yer kullanmış olursunuz.2 yıl önce 1 milyon dünya çapında insanlar öldü. Trafik sıkışıklığının da ciddi bir maliyeti var. Örneğin, AB ülkelerinde gayri safi milli hasılanın yüzde 1’i trafik sıkışıklığının maliyetidir. Tabi buradan baktığımızda ne yapmalıyız? Dünyada, özellikle gelişmekte olan ülkelerde ve hızla büyüyen ülkelerde kentsel ulaşım reformlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu kentsel ulaşım reformunda 3 ana başlık var. Birinci; şehir planlama ve ulaşım entegrasyonu, ikinci başlık; özel araç kullanımını caydırıcı önlemler, üçüncü başlık ise toplu taşımanın teşvik edilmesidir. Elbette toplu ulaşımın tanıtımına baktığımızda son dönemde dünyada önemli gelişmeler yaşanıyor. Örneğin son 3 yılda dünya çapında her gün 3 kilometre yeni metro sistemi açıldı. Bu konuda başta İstanbul olmak üzere Türk şehirlerinde ciddi yatırımlar görüyoruz. Metrobüs sistemleri için ciddi bir teşvik var. Elbette toplu ulaşımı daha cazip hale getirecek olan unsurlar bunlar” diye konuştu.

Türkiye’deki teknolojik gelişmelere değinen Kaan Yıldızgöz, “Toplu ulaşım sektörüne baktığımızda Avrupa sanayisi öne çıkıyor. Ancak Türk ve Çin sanayileri de büyük bir sanayi. Türk sanayisinde iki sınıf var. Öncelikle otobüs imalatçılarımız hem fiyat hem de kalite olarak dünyanın en iyi ürünlerinden bazılarını üretiyorlar.” Anlam açısından iyi bir denge sağlayan üreticilerimiz var. Türk katılımcıların stantlarını gezdim, stantlar yabancı yatırımcılarla doldu.”

– Barselona

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu